Copiii cu inzestrari intelectuale si emotionale exceptionale cer o atentie speciala

Tipuri de inteligenta si caracteristicile inzestrarii intelectuale si emotionale exceptionale

1.       Instinctuala.

Este o forma de inteligenta particulara fiecarei specii, imprimata genetic si cu care toti ne nastem. O observam in obiceiuri care uneori ne contrariaza propria logica dar pe care nu le putem evita sa apara, ca de exemplu reactia adversa fata de serpi sau paianjeni a multor oameni.

2.       Inteligenta intuitiva

Inteligenta intuitiva este abilitatea de a invata lucruri complexe si de a rezolva probleme complexe la nivel subconstient. Acest tip de inteligenta asigura adaptarea la un mediu nou si necunoscut, invatarea din mers a unei limbi sau abilitatea de a supravietui in imprejurari confuze si haotice. Acest gen de inteligenta este deseori mai bun in rezolvarea problemelor complexe decit inteligenta logica senzoriala.

3.       Inteligenta senzoriala

Abilitatea de a conecta logic diferite cunostinte sau fapte ne da si posibilitatea de a a descoperi noi reguli si de a gindi metodic. Apare cu precadere la etape mai mature in cresterea copiilor. Aceasta categorie este in general definita ca inteligenta, deoarece se datoreaza gindirii constiente, in timp ce celelalte tipuri de inteligenta scapa deseori analizei psihologice. Inteligenta senzoriala este frecvent folosita pentru depistarea relatiilor si a detaliilor de gindire lineara si este folosita pentru a lista caracteristicile de gindire si personalitate a copilului „gifted”.

O lista de asemenea caracteristici este urmatoarea

  • foloseste un vocabular bogat si adecvat
  • este eficient in comunicarea vorbita si scrisa
  • are un bagaj de lectura bogat, preferind de obicei carti pentru adulti. Doreste sa discute materialele citite
  • are un interes deosebit pe cite o arie in care gaseste motivatie si pasiune
  • consuma timp pentru pasiunea proprie si pentru proiecte speciale
  • are rezultate scolare deosebit de bune pe anumite directii de studiu
  • i-si da seama ce este bine si ce este rau intr-o activitate si gaseste cai de optimizare a activitatii
  • descopera valente noi la idei vechi
  • are o memorie deosebita pe ariile de interes si stapineste repede conceptele si abilitatile de baza
  • nu are rabdare cu procedurile de rutina si cu abilitatile automate
  • pune intrebari penetrante in particular la nivelul cauzelor si al motivelor
  • gasete placere in activitati intelectuale ca gasirea de raspunsuri corecte sau puzzles
  • recunoaste repede relatii
  • ii plac structurile ordinea si consistenta
  • arata virtuozotate si are multe pasiuni
  • gindeste critic ,este sceptic evalueaza prin teste in care acopera toate posibilitatile
  • este plin de umor
  • gindeste in afara eului propriu
  • este interesat de ceea ce este bun sau rau, drept sau nedrept
  • invata rapid
  • poate sa-si concentreze atentia un timp indelungat
  • este sensibil sufleteste
  • arata compasiune pentru altii
  • sunt perfectionisti
  • prezinta intensitate a trairilor
  • are sensibilitate morala
  • prezinta curiozitate neobijnuita
  • este foarte perseverent in ariile proprii de interes
  • este plin de energie
  • prefera compania celor mai in virsta
  • citeste devreme si este avid de cunostinte
  • este foarte creativ
  • are tendinta de a contesta autoritatea
  • are abilitati in folosirea numerelor
  • rationeaza bine fiind un bun ginditor
  • are multe idei de impartit cu altii
  • stralucit ginditor insa distrat si neatent cu detaliile neimportante
  • deosebeste cu usurinta detaliile importante si relevante de celelalte detalii
  • ofera raspunsuri neobijnuite si neasteptate la probleme
  • poate atinge nivele inalte de gindire abstracta
  • isi comunica eul prin mijloace variate (verbale, kinestetice, limbajul corpului, etc)
  • aduna o mare cantitate de informatii in domeniile de interes
  • isi aminteste rapid fapte
  • este frecvent perceput de catre altii ca lider
  • este cooperant in grupuri
  • accepta responsabilitati
  • se adapteaza cu usurinta la situatii noi
  • este increzator in colegi si candid in opiniile despre oameni
  • ii plac schimbarile
  • cere putina directionare din partea profesorilor
  • este mai interesat de a gasi raspunsuri la intrebari de tipul “cum” si “de ce” decit la alte tipuri de intrebari

Alte caracteristici frecvente:

  • pot lucra independent mult mai devreme decit altii
  • sunt deseori diagnosticati ca hiperactivi
  • sunt interesati de lucruri neobijnuite
  • dovedesc interes deosebit pentru activitatile intelectuale
  • percep cu usurinta asemanarile, diferentele si anomaliile
  • deseori ataca materiale complexe descompunindu-le in parti componente mai simple si analizindu-le sistematic
  • sunt ginditori fluenti capabili sa genereze posibilitati, consecinte sau idei inrudite
  • gindesc flexibil, abordind o problema in mai multe feluri
  • sunt originali si deseori neconventionali in rezolvarea de probleme
  • pot gasi relatii si intre obiecte, fapte sau idei neinrudite
  • sunt doritori de intelegere complexa
  • construiesc deseori ipoteze de genul dar “daca”
  • sunt sensibili la frumos si atrasi de valorile artistice

DIFICULTATEA IDENTIFICARII COPIILOR CU INZESTRARI INTELECTUALE SI EMOTIONALE EXCEPTIONALE

Aparentele inseala. Urmatoarele exemple sunt elocvente:

Einstein a vorbit la patru ani si a citit la sapte.

Isaac Newton a luat note slabe in scoala primara

Cind Edison era copil, profesorii lui i-au spus ca este prea prost ca sa invete ceva

Un editor de ziar l-a concediat pe Walt Disney pentru ca nu avea destule idei

Profesorul de muzica al lui Caruso i-a spus ca nu poate cinta deoarece nu are pic de voce

Lev Tolstoy a fost dat afara din facultate

Luis Pasteur a fost considerat mediocru la chimie cind a terminat Royal College

Winston Churchill a ramas repetent in clasa a sasea

Mituri despre copii „supradotaţi”

A privi Inzestrarea Intelectuala si Emotionala Exceptionala (“Gifted“)  prin prisma conceptului mai consacrat de „supradotat” poate conduce la unele confuzii.

 

Sunt crema clasei

Nu neaparat. Uneori pot prezenta diverse tipuri de dizabilitati in invatare ce pot ramine nedescoperite la inceput. In acest caz cu trecerea timpului le vine tot mai greu sa exceleze in invatare.

Sunt atit de destepti incit se descurca cu sau fara programe speciale

Aparent se descurca bine de unii singuri, dar pot deveni plictisiti si sa nu mai respecte regulile. Aceste tendinte se pot accentua cu virsta cind sarcinile de lucru devin mai competitive.

„gifted” si talentati inseamna acelasi lucru

Nu in mod necesar. Nu exista nici o regula de corelare intre acestea. Se fac diferentieri mari intre “inzestrat academic”, “inzestrat intelectual”, “talentat” si altele. Copii “gifted” necesita o curricula diferentiata si programe educative flexibile desfasurate intr-un mediu intelectual special. Orice copil poate trece prin programe imbogatite, insa cei “gifted” si talentatii au nevoi educative diferite si au nevoie de programe educationale diferite.

Trebuie sa treaca prin scoala impreuna cu generatia lor

Este adevarat ca un copil “gifted” trebuie sa interactioneze social cu cei din propria generatie, insa virsta lui cronologica nu corespunde cu virsta sa mentala care poate fi mult mai mare. Sa pui un copil „gifted” in aceeasi clasa cu alti copii, care au virsta mentala mult mai mica decit a lui, constituie un chin si o tortura pentru acel copil.

A fi “gifed” este ceva de invidiat

Marea majoritate a copiilor “gifted “ se simt neintelesi si izolati. Deseori sunt respinsi de catre societatea colegilor din cauza gusturilor si opiniilor lor prea adulte. Aceasta poate crea probleme psihice specifice cum sunt ADHD/ADD, sau altele ce au o incidenta mai mare la copii “gifted “ decit la ceilalti copii.

Acesta este un motiv in plus pentru care copiii cu inzestrari intelectuale si emotionale exceptionale cer o atentie speciala

*Preluat de pe noema.info

1 comentariu (+add yours?)

  1. petronius
    Oct 13, 2011 @ 11:57:35

    frumos , articol, bravo pentru selectie.Pus in practica.

    Răspunde

Lasa-ti amprenta aici

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Fundatia pentru SMURD

Intelege autismul

Nu fi indiferent !